Posted on

الزقازيق.. وداعاً

لطالما كرهت هذه االمدينةحتى وقت قريب.

على مدى ثلاث سنوات إضطررت لمغادرة منزلي كل أسبوع قبل طلوع الشمس أو حتى قبل أن يفكر الليل بالرحيل لأصل قبل ميعاد أول محاضرة.. و التى غالبا لم أكن أفهم منها شيئاً

و يبدأ طوال الأسبوع صراع مرير مع ملاك الشقق الذين يعتبرون الطلبة فريسة سهلة يحق لهم النصب عليها و التحكم بها كيفما يشاؤونأى شخص وضعته الظروف فى غربة داخلية لسبب أو لاخر سيسهل عليه التخيل
لكن هذا ليس موضوعى
.

على العكس تماما ..

بينما يسهل تخيل بسهولة كيف يمكن كره هذه المدينة التى تعتبر وسائل الترفيه الأساسية فيها هى مقاهى الإنترنت إلا أنى لم أكن أتخيل اليوم الذى سأفتقدها فيه..

سافرت من أسبوع لأنهى آخر التعاملات الورقيه اللازمة للتحويل من جامعة الزقازيق و الرحيل منها إلى الأبد.

كنت أعلم أن هذهغالباً آخر زيارة أقوم بها لهذه المدينة التى قضيت بها تقريبا 3 سنوات من عمرى

ثلاث سنوات كنت أعتبرهم حى وقت قريب أسوأ سنوات عمرى على الإطلاق

رغم إفتقادى لأصدقائى هناك إلا أنى لم أكن متحمسا لهذه الزيارة

بل كنت كارها لها(3٫5ساعة سفر)

بعد وصولى إلى الزقازيق وجدت نفسى أنظر إلى المبانى و الشوارع و حتى الكلية هناك….

يا الله كم سأفتقد هذا المنظر..

شعور غريبو حنين أغرب

جلوسى مع أصدقائى فى المدينة ..و التسكع فى شوارع القومية و فيلل الجامعة و الجلوس فى مقهىالأنترنت بوقت يزيد عن 12ساعة متواصلة و كشرى التحرير …(;

وجدت الناس هم الناس.. شبابو بنات المدينة كلهم متكدسين فى شارع القومية..كالعادة

لم يتغير شىء سوى ربما أفتتاح مقهى أو محل جديد

أكتشفت و أنا أسير فى الشوارع أني أحب هذه المدينة قدر كرهى لها.

رأيت فيها الخير والشر .. الأبيض و الاسود..كل شىء تقريباً.

هل أتمنى أن أعود؟؟؟

لا

حرصت على قضاء كل ما أستطيع من وقت فى الزقازيقلم أرد أن أغادر..فأنا لن أعود

وداعاً أيتها المدينة المملةأحبك

About MeMo

I'm a 22 Egyptian male who has just fed up with every thing around him and seeking change

27 responses to “الزقازيق.. وداعاً

  1. واللة يابنى انت من حسن حظك انك على الاقل مش منها وتقدر تسيبها,امال اعمل انا بقى اية فى ام المدينة الى انا منها ومقدرش اغيرها واللة هى المحافظة كلها زى الزفت ,الزقازيق دى التجيسد الفعلى للفساد والاهمال وقلة الضمير ,انا لوقعدت اكلم على المدينة دى ووساختها مش هعرف اسكت تانى. مع تمبياتى بعدم العودة لام المدينة على ام الجامعة على ام المحافظة دى تانى.

  2. MeMo ⋅

    بصراحة … ليكى حق
    بس أنا مبحبش الزقازيق عشان البلد نفسها
    أنا بحبها عشان الأيام اللى قضيتها فيها
    بيتهيألى لو انتى كمان سيبتى الزقازيق
    حتحنيلها
    و تقولى ولا يوم من أيام القوميه lol

  3. شيماء ⋅

    لعلمك انا اساسا بشتغل برة الزقازيق ولما ببعد عنها بتوحشنى جدا بناسها بس ياخى اول اما احط رجلى فيها(مع العلم بانى باجى من اكتوبر للزقازيق فى ساعتين ومن المحطة لبيتنا فى الزراعة(عندكلية طب بيطرى) ساعتين برضة) واشوف شوارعها المكسرة ومواصلاتة الزبالة والهمجية فى كل شئ
    العن الساعة الى فكرت انزل

  4. MeMo ⋅

    lol
    طبيعى جداً … بلدك و لازم تحبيها و تتقرفى من زبالتها برضه
    مشوار زراعة ده انا ركبتله مرة واحده و بعدها لعنت كل حاجه قدامى
    بصراحة .. المواصلات فى الزقازيق غير قابلة للاتستخدام الآدمي
    🙂

  5. mago ⋅

    اول مرة اشوف حد زيي بيكره ام البلد دي
    بجد انا برضو قضيت فيهم تلات سنين من عمري اسوا فترات عمري بجد يارب التحويل ينفع السنة الجاية
    البلد دي لازم يحصلها ابادة تامة باللي فيها

  6. waleed ⋅

    يا خونا انتم كاتبين بس عن الجانب السئ فيها بس البلد فيها برضه حاجة حلوه و على فكره البلد دى فيها سر غريبة جدا و هى انك ما دمت عشت فيها لو سنة واحد لازم تشتقلها و تحبها يعنى انا شغال مهندس فى السعوديه من 4 سنين و لو عدت عليه سنة و منزلتش الزقازيق بلدى احس انى هيجرى لى حاجة و على فكرة البلد دى وحشانى موت بشبابها و بناتها و كل الأماكن اللى فيها

  7. MeMo

    Mago:
    أما تحول حتعرف قيمة ايام الزقازيق
    Waleed:
    الزقازيق بلدك يا سيدى لازم تحبها
    اما بالنسبة لنا لا تمثل سوى بلد أضطررنا نقعد فيها لظروف الدراسة
    و لو قريت البوست تانى حتلاقى ان انا كمان بحبها.. مش أوى يعنى بس بحبها

  8. waleed ⋅

    فعلا يا ماجو اكيد انا بحبها علشان دى بلدى و على العموم انا رأى إن أى بلد و خاصة فى مصر فيها مساوئ و أماكن مقرفة و عيوب و برضه فيها حاجات لازم تحبها و كل بلد ليها طعم خاص و على فكرة كل بلاد العالم فيها الكلام ده انا لفيت و شفت بلاد كتير
    بس برضه بحب موت يا زقازيق و احب كل اللى يحبوكى

  9. yara

    hii ya memo
    ana kaman men el za2azeeeee2
    i hate it
    i hate every moment i have to stay in zag.
    i hate every thing there
    i hate mogtama3ha el zokoooooory
    ely kol 7aga feha bet7sal 3shan el ragel feha
    cafes, we shaware3
    we kolo
    bas ana ba2a lama bakhrog men el za2azee2 mabshta2lehash
    bel 3aks ba7es eny ba3eesh 7ayaty ba2a
    sooty beyt3’ayar bara el za2azee2
    de7kety
    lebsy
    e7sasy kol 7aga feya bette3’ayar
    ba7es eno monshake7a
    ama bagy ba2a zagazig
    ba7es bel ka2aba
    wel 2araf wel katma wel khan2a
    ya rab ba2a asebha 2orayeb bas dayman harga3laha 3shan ahly we as7ab

  10. waleed ⋅

    ya yara ,
    h hope you will leave zagazig soon to by very monshake7a bas ana mot2kd you will miss zagazig so mush , ana safert belad kter China,lebenan,Emarat,saudia … bas bardo Al zagazig btw7shni, iam 30 years old but i travel to many contries but i feel defrant feeling when i retarn to zagazig , ana mot2kd ank ht7si keda low saferty bara masr.
    waleed

  11. MeMo ⋅

    hey Yara … ya welcome ya welcome
    lol… you hate it because you are stuck in it
    but
    you don’t feel the value of something untill you lose it .. right??
    .thank god enny eskandarany

  12. romio ⋅

    ايوه ميمو عند حق فى كل اللى انت قلته والله الزقازيق وحشتنى على فكره انا كنت معاك فى الزقازيق ومعاك فى نفس الكليه
    هااااااااااااا عرفتنى ولا ايه ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
    بس بجد يا جماعه ايام الزقازيق متتعوضش رغم مساوئها من حيث المواصلات مثلا بس احسن حاجه فيها ناسها الكرام
    بجد انا مشتقلها بس مش عايز ارجعلها

  13. MeMo ⋅

    الفكرة يا عم روميو أنى معرفش غير واحد بس ممكن يسمى نفسه روميو و فى ثالثة مدنى
    و مين قالك يا سيدى أنى عايز أرجع
    انا الزقازيق واحشانى اه … بس مش عايز أرجع يا مان
    أبداً

  14. Romio ⋅

    على فكره تخمينك صح انا فعلا اللى انت تقصده

  15. A.SAMIR ⋅

    طبعا الزقازيق مش مدينة ترفيهية على الاطلاق ولكنها ليست بالجحيم برضة هي زيها زي اي مدينة في مصر عدا طبعا القاهرة والاسكندرية.
    سيدي الفاضل اللي انت بتقوله على الزقازيق كمدينة مملة وسيلة الترفيه فيها هي الانترنت كان ممكن برضة تقوله لو انت كنت في جامعة طنطا او المنصورة او كفر الشيخ وياسلام لو كنت كمان في احدى جامعات الصعيد.
    يا سيدي مشكلة الزقازيق او اي مدينه تانية ان اللي بيمسكوها كمحافظين بييجوا مجاملة مش لانهم عايزين يطوروها او ينضفوها بالعكس اختيار المحافظين في مصر في الاول والاخر مجاملة بحتة للواء شرطة او جيش متقاع او لقاضي عايزين يجاملوه او لاستاذ جامعة نشاطه كويس في الحزب الوطني.
    وهو دة السبب في تدهور احوال المدن المصرية.
    يا استاذي العيب مش في الزقازيق العيب في مصر كلها

  16. هشام القاضى ⋅

    السلام عليكم ياشباب انا راجل عجوز شوية عندى 45 سنه ومن الزقازيق ومغترب فى الخليج من 16 سنه ابنى اضطر ينزل للزقازيق للدراسة فى الجامعه لأنه مصرى ولايجوز له دخول الجامعه فى الخليج وقرفان من الزقازيق ومواصلاتها زيكم بالظبط ولكن لو كنتم من عمرى ورأيتم الزقازيق زمان من 35سنه لتمنيتم ان يعود الزمان وللأسف هذا هو حالنا كل الأمم تنشد التقدم ولكننا نقول ياريت الماضى يعود لاننا من سىء لأسوأ وأسألو اى زقازيقى قديم عن هذه البلد الجميلة زمان قبل حرب 67 وبداية نزوح سكان 3محافظات من القنال للعيش فى الزقازيق بمرافقها المحدوده والجامعه النى انشأت على كل رقعه خضراء ( منتهى العشوائيةوعدم التنظيم بس بحبها بنت ستين فى سبعين

  17. MeMo

    lol
    reabena yeraga3ak belsalama

  18. أيمن مكى ⋅

    إلى رقم 15 A SAMIR
    المسألة مش مسألة محافظ بس
    ولكن حاجات تانية أكبر بكتير

  19. جمال المهدى ⋅

    ومع كل ذلك بحب من الزقازيق

  20. sara ⋅

    ana so3’ayar shewaya ..we 3aysha fe elza2azeft…2asdy elza2azee2 bas begad ana lama baroo7 cairo wala alex ba7es enaha was3a awyyyyy we sa3ba we 2asya ….bas elza2azee2 me7anda2a we 3arfeen kol shabab we banat elkawmeya elly feha we 3al2ad sa7e7 daya2a bas 3al2ad

  21. raouf_rock ⋅

    احب اقول لكل الناس اننا اسواء محافظه على مستوى جمهوريه مصر العربيه واسالوا كل الناس اللى فى الزقازيق بصراحه انا من البلد دى لاكن احب اقول انها بلد متخلفه وشأنها من شأن منيا القمح وابو حماد وفاقوس مش اكتر

  22. lOvE StOrY !! >> 3oMaR ⋅

    3la fekra ana shayef zaiko n el zag. balad we7sha w kol 7aga w mafehash 3’er shar3en temshy fehom welba2i ta3ban awi .. bas lama bab3ed 3anha ma3rafsh leh btew7ashny awi w ab2a 3awz arga3laha bsor3a w awil ma arga3 anfo5 w a2ol yadi el 2araf a el balad el zft de 😀

  23. ehmegy ⋅

    مع انى مش بنزل الزقازيق دلوقت الا على فترات متباعده
    لكن انا بعشقها خاصه باليل
    انزل اتمى مع نفسى كده فى شوارعها
    واقعد افتكر ايام الدرس عند مستر عصام
    وايام المطره دى بقا مش هقلكم انا بعشقها
    انا عاندى فصل الشتاء ده احسن فصل فى السنه
    انا يمكن مشفتش عيوب فى الزقازيق كتير علشان من قاعد فيها ديما
    يمكن انتو عندكم الصوره الوحشه دى علشان عيشين فيها ديما

  24. zagazig is the best city
    i love zagazig city

  25. السلام عليكم، أنا مصرى مقيم و متزوج من لاتفيا و عايز أنزل مع ولادى و مراتى للزقازيق لزيارة آثار تل بسطه،و كمان بحيرة العباسه و غيرها فى محافظة الكرم الشرقيه.وسؤالى هو:هل يوجد فندق 5 أو 4 نجوم فى الزقازيق؟ و ما إسمه أو عنوانه؟وشكرا..مع تحياتى،،أخوكم فى لاتفياـRiga

  26. يعنى اية كلمة وطن يعنى اية ام يعنى اية انسان بيتالم من جزء منة جرح بيالمك او كابوس بيطاردك بس يعنى اية كلمة وطن يعنى بحبك يا بلادى حتى لو ووطنى الاصغر الزقازيق بلاد الناس الطيبين وبحبك يا مصر حتى لو قاسية عليا مغترب من قسوة الايام وبحنلك يا تراب بلادى

  27. يعنى اية كلمة وطن ………………………. يعنى اية ام .. يعنى اية انسان بيتالم من جزء منة. جرح بيالمك بس منك ولازم تتداوية.. او كابوس بيطاردك بس لازم تعدية. .يعنى اية كلمة وطن.. يعنى بحبك يا بلادى.. وطنى الاصغر الزقازيق. بلاد الناس الطيبين ..وبحبك يا مصر.. حتى لو قاسية عليا.. مغترب من قسوة الايام.. وبحن ليكى يا تراب بلادى… وبشتقالك يامصر

Leave a Reply

